میهمان برای خرس/ نوشته : بانی بکر/ ترجمه: محبوبه نجف خانی

 

میهمان برای خرس

بانی بکر

محبوبه نجف خانی

 

«ورود میهمان ممنوع» نوشته ی پشت در خانه ی خرسی است که از آمدن میهمان به خانه اش نفرت دارد و نمی خواهد کسی را در منزلش ببیند. هیچ وقت هم نخواسته  تا اینکه یک روز صبح که می خواهد برای خودش صبحانه آماده کند سرو کله ی یک موش پیدا می شودو موشی که همه جا هست. یک موش کوچک خاکستری با چشم های شاد و براق که خیال رفتن هم ندارد چون دلش چای داغ و پنیر خوشمزه می خواهد  و خرس حسابی عصبانی می شود…

 

#مفاهیم اصلی

تنهایی

حضور

سماجت

مزاحم/مراحم

شراکت

تجربه ی نو

تغییر

تصادف

نظم/ آشوب

 

 

#تکنیکهای_ کاربردی

مقاومت

توصیف موقعیت

گشودگی

مرور پیش فرض

حل بحران

امتزاج افق ها

 

فرانسیس بیکن فیلسوفی  است که قائل به چهار بت ذهنی در تفکر بشر بود. بت هایی که عامل خطا های ما در شناخت خود و جهان می شوند: بتهای قبیله، غار، بازار و نمایشی.

در واقع پیش فرض های محکمی که  همراه با ژن فرهنگی به زندگی و ذهن  ما وارد می شوند و همواره پشت دیوارهای بلند محافظت می گردند و مقدس می شوند.

خرس قصه ی ما یک بت ذهنی کهن با خود دارد: «من از میهمان متنفرم» و این باور را روی برچسب پشت شیشه در ورودی خانه هم حک نموده است و هیچ وقت هم کسی پا به خانه اش نگذاشته. این بت ذهنی یکی از سرمایه های وجودی اوست که خودش را با او تعریف میکند اما یک روز صبح سماجت موشی که دلش می خواهد میهمان خرس بشود بر این بت ذهنی ترَک ایجاد می کند.

 

آیا موش مزاح است؟

آیا موش کوچولو به حریم شخصی و انتخاب خرس تجاوز می کند؟

آیا موش کوچولو حق دارد با وجود عدم رضایت خرس از جاهای مختلف خانه ی او سر در بیاورد و خرس را عصبانی کند؟

این سوالات در حوزه اخلاق اجتماعی می تواند همچنان ادامه یابد اما سماجت موش کوچولو باعث فرو ریختن بت ذهنی خرس و گشوده شدن افقی جدید از علایق شخصی اش در مقابل او می شود که همه ی این سالها از آن بی خبر بوده. آیا می ارزید؟

 

در روابط بین فردی بشر موقعیت های متعددی می توان نام برد که سماجت و فشار یکی باعث تغییرات شگرف در جهان بینی دیگری شده. حتا بحث و تندی گفتار منجر به تشکیک و فروپاشی پیش فرض های دگمی شده و زیست افراد را در مسیرهای دیگر انداخته.

این کتاب یک قهرمان شکست خورده اما ایستا دارد. خرسی که مقابل موشی کوچک از رو رفته و زانو می زند اما بعد از واقعه جهانی گسترده تر و نو در مقابلش پدید می اید.

کودکان در مواجهه با این قصه از کلیشه ی «سماجت و مزاحمت» به سمت «اصرار مثبت و تغییر موثر» حرکت می کنند.

امتیاز من به ایده، پرداخت ویژه ، تصویرگری گویا و ترجمه ی شیرین و کیفیت کتاب ۵ ستاره  از ۵ است . این کتاب پتانسیل بارها خوانده شدن و به گفتگو گذاردن و اجرای نمایشی در جمع های کودکانه را داراست.

 

سحر سلطانی

 

 

 

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ستاره ای برای همه / نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان/ مترجم: فواد صادقیان

ستاره‌ای برای همه Een Ster Vooi iedereen نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان Evelien Jagtman مترجم: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *