چطور از شر گرگ خلاص شویم؟ نوشته و تصویر: کلمان شابر/ ترجمه: سپهر رجایی

چطور از شر گرگ خلاص شویم؟
نوشته و تصویر: کلمان شابر
ترجمه: سپهر رجایی
نشر: شهرتاش
گروه سنی: +۵
امتیاز کتابستان : ۳ از ۵ ستاره
⭐️⭐️⭐️

در چراگاهی سرسبز بالای کوه گله‌ای گوسفند شاد و خرم می‌چریدند و هر روز از ترس به خود می‌لرزیدند، گرگی در جنگل مجاور آشیان داشت و هر بار گرسنه می‌شد، می‌آمد یکی از گوسفندها را به دندان می‌گرفت، به لانه می‌برد و نوش‌جان می‌کرد.

گوسفندها که از این وضعیت ناراحت و پریشان بودند نمی‌دانستند چه باید بکنند تا از شر گرگ خلاص شوند؟

تا اینکه روزی از روزها یکی از گوسفندان گله با روحیه فرماندهی و جنگ با دشمن، همه‌ی گوسفندها را جمع کرد و شعار: «اتحاد اتحاد رمز پیروزی! تفرقه تفرقه باعث نابودی» و « اتحاد ما! اقتدار ماست!» سر داد.
پیشنهادات برای شکست گرگ یکی پس از دیگری بیان می‌شدند اما هر کدام یک ایرادی داشتند تا اینکه …

#مفاهیم_اصلی
اتحاد، تفرقه، دشمن، انقلاب، شعار، جنگ، تاکتیک، اعتماد

#تکنیکهای_کاربردی
همگرایی، همبستگی، تفکر سیستمی، نگاه جز به کل، ساختارسازی، راه حل سازی اشتراکی، تشابه‌یابی، دگرباوری، آزادی‌خواهی

گوسفندها از دست گرگ کلافه‌اند هر روز یکی از عزیزانشان را از دست می دهند حالا وقت آن رسیده تا راهی بیابند و خود را از شر این دشمن دیرین و خونخوار که لحظه لحظه ی زندگی انها را با ترس و ذلت یکی کرده خلاص کنند.

اما راه حلهای بکر و عالی آنها از سوی بقیه با استقبال روبرو نمی‌شود، هیچ گوسفندی نقشه دیگری را قبول نمی کند و حاضر به همکاری و هزینه دادن نیست، هرکسی ایده و مسیر خود بهترین می‌داند و می‌شود انچه نباید. جنگ خونین گوسفندی و لذت بیشتر گرگ.

در داستان «چگونه از شر گرگ خلاص شویم؟» همه فاکتورهای عدم ائتلاف و همبستگی بین احزاب یک جامعه تحت ستم نمایانده می‌شوند، ایده‌ی اصلی داستان مبتنی بر یک مولفه مهم فلسفه سیاست است: «شباهتها به وقت جنگ باید وحدت بسازند و تفاوت ها به وقت صلح باید آبادی بیاورند».
اصل آزادی بیان و ارائه ایده به خوبی لحاظ می‌شود، راه حلها یکی از یکی بهتر و عملیاتی‌ترند پس مشکل کجاست؟ تفرقه در جامعه‌ی اتمیزه، خود رای و رشد نیافته.

عدم اعتماد به قدرت «مای» جمعی برای بقا نه تنها مساله خلاصی از شر گرگ را حل نمی‌کند که خورده شدن را تسهیل می نماید.
روشنفکرانی که راه حل می‌دهند اما نمی‌توانند کنار هم ائتلاف کنند و گله را پیش ببرند در واقع خورده شدن و مرگ گله را تسهیل می‌کنند.
هر روشنفکری توان ایجاد همبستگی مبتنی بر حق بقا، آزادی و کرامت را در میان جامعه نداشته باشد خودش می تواند به کاتالیزور نابودی منجر شود.

برای حل مشکلات انقلابی داشتن راه حل و تاکتیک کافی نیست داشتن اعتماد به دیگری، همبستگی برای بقا و رسیدن به اتحاد، رمز پیروزی است و مهمتر اینکه پذیرش «مسئولیت فردی» برای انقلاب و گذار یک رسالت است و منتظر نشستن برای برخاستن دیگری یعنی مرگ جمعی.

من اگر بنشینم تو اگر بنشینی چه کسی برخیزد؟(حمید مصدق)

#بازی_مکمل کتاب: گرگم و گله می برم، چوپون دارم نمی گذارم. حالا بدون چوپان باید به اتحاد علیه گرگ برسند.

ترجمه کتاب از فرانسوی به فارسی ضعف‌های بسیاری داشت محل زندگی گوسفندان چراگاه یا مرتع است اما یک بار چراگاه یک بار علفزار یک بار دشت ترجمه شده و اهمیتی روی روشن سازی اقلیم با کلمه‌ی ثابت برای جای‌گیری ذهنی کودک لحاظ نشده، نتراشیدگی و نخراشیدگی متن نشان از ویرایش ضعیف آن دارد و به معنای واقعی کتاب را حیف نموده اند. ترجمه ضعیف یکی از رایج‌ترین ویژگی‌های نشر شهرتاش است برای تباه کردن اثار خوب دنیا و امیدوارم به زودی شاهد بازنشر این اثر با کیفیت مطلوب توسط سایر ناشرین باشیم.

امتیاز من به ایده، پرداخت، روایتگری اثر ۳ از ۵ ستاره است و کیفیت نشر و ترجمه دو امتیاز دیگر را از کف دادند.

سحرسلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *