چرا من این احساس را دارم؟ نوشته: شینسوکه یوشی تکه/ ترجمه رضی هیرمندی

#چرا_من_این_احساس_را_دارم؟

شینسوکه یوشی تکه

رضی هیرمندی

انتشارات: افق/ کتاب فندق

گروه سنی: +۷

امتیاز کتابستان: سه از پنج ستاره

 

«آدمهای زیادی توی دنیا هستند که دوستشان دارم. اما بعضی آدمها را هیچ دوست ندارم.» دخترک درون کتاب مثل من و شماست. خیلیها را دوست دارد و بعضی ها را نه.  حتا دلش می خواهد پایشان به سنگ گیر کند و کله ملق بزنند روی زمین. دخترک وقتی عصبانی می شود در سرش غوغایی به پا می شود انگار هزار تا عین خودش شروع می کنند به جیغ و داد و غرغر. فقط می داند حالش خوب نیست و چیزهای عجیبی از سرش می گذرد…

#مفاهیم_اصلی:

احساسات ناخوشایند

غصه/ خشم/ نفرت/ اندوه/ تنهایی

مقایسه/ تشبیه

مرز

عام/ خاص

کنترل

پذیرش

گذار

پناهگاه

 

#تکنیکهای_کاربردی

خودنگری

خودآرامی

خودتنظیمی

خودشناسی

احساسات بی واسطه

عزت نفس

خیال پردازی

تمرکز شناختی

 

 

شینسوکه یوشی تکه نویسنده نام آشنای ژاپنی که با ترجمه های روان و طنازانه رضی هیرمندی به ادبیات فلسفی کودکان ایران معرفی شده حالا داستانی نوشته برای شناخت ترکیبی از حسهای ناخوشایند،تاریک و گاهی سهمگین.

نگاه یوشی تکه به بروز و نمود این حس ها «ترکیبی» است و نه منفرد که بسیار ارزشمند است زیرا کودک در بسیاری از اوقات ترکیبی از حس های ناخوشایند را میتواند تجربه کند که فرضا فقط خشم نیست بلکه خشم و نفرت و غم و ترس با هم به او هجوم آورده اند. همچنان ساحت خیال و تشبیه بهترین ابزار برای توصیف و تبیین این حس ها توسط نویسنده هستند.

اما متاسفانه بر خلاف کتابهای قبلی که شخصیت داستان پسری به نام «کوین» بود این کتاب با اینکه قهرمانی دختر داشت اما نامی برای او انتخاب نشده بود. من حین بلند خوانی با کودکان از نام فرضی «کیانا» استفاده کردم تا کودکان به این کاراکتر نزدیک و با او احساس آشنایی و بعد همذات پنداری کنند. کتابهایی که برای گروه سنی خردسالان و کودکان نگاشته می شوند نباید بدون هویت بخشی یه شخصیت اصلی با نام و معرفی به سراغ اصل مطلب بروند و این ضعف بزرگ کتاب «چرا من این احساس را دارم؟» بود. از سوی دیگر خیال کردن غول بزرگی که رفتارهای شرورانه کودکان و بزرگسال را تحت کنترل دارد و در ازای غم و عصبانیت دخترک پاداش سکه طلا می گیرد شاید در فرهنگ ژاپن همپای تربیتی-افسانه ای نداشته باشد اما به محض اینکه برای خردسالان کتاب را خواندم همه با هم داد زدند این غول بنفش تک چشم «شیطان» است. پیشینه فرهنگی  و تربیتی به سراغ خردسالان آمد و این ضدقهرمان در کتاب را با مفهوم پیشینی شیطان کنترلگر در تربیت ایرانی-اسلامی یکی گرفتند و کتاب به جای خیال پردازی و مفروض گرفتن یک غول شرور  مفهوم پیشینی و مذهبی شیطان را تثبیت می نمود به همین دلیل بلندخوانی این کتاب را قبل از هفت سال پیشنهاد نمی کنم.

این کتاب در دسته کتابهای منطقی و فلسفی نیست بلکه ابزار مناسبی برای گفتگو درباره احساسات پیچیده و ناخوشایند فرد است. امتیاز من به ایده، پرداخت، تصویرگری، ترجمه روان و کیفیت فنی اثر سه ستاره از پنج است.

 

سحرسلطانی

 

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *