تابستان اردک ماهی/ نوشته: یوتا ریشتر/ ترجمه کتایون سلطانی

#تابستان_اردک_ماهی

نوشته: یوتا ریشتر

ترجمه: کتایون سلطانی

گروه سنی: +۱۲

انتشارات: افق

امتیاز کتابستان: پنج از پنج ستاره

 

آنا دختر نوجوانی است که بعد از آنکه پدرش او و مادر را ترک کرد در محوطه یک قلعه قدیمی در همسایگی خانه گیزلا زندگی می کنند. گیزلا مادر دانیل و لوکاس صمیمی ترین دوستان آنا است. او سرطان گرفته و به سرعت در حال تغییر است. پسرها گمان می کنند اگر در این تابستان گرم بتوانند اردک ماهی درون کانال را صید کنند مادرشان از جادوی اردک ماهی بهره مند شده و زنده می ماند. آنا از بوی ماهی و تصور صید و کشته شدنش ت.سط پسرها دچار تهوع می شود اما با هدیه ای که گیزلا برایش می فرستد تصمیم می گیرد به پسرها کمک کند تا صید را انجام دهند.

#مفاهیم_اصلی

زمان

زندگی/ مرگ

بیماری

تغییر

رنج

رفاقت

بن بست

پذیرش

باور/شک

#تکنیکهای_کاربردی

جایگیری

راه حل یابی

بحران

حاشیه/ متن

اولویت دهی

فرایند سازی

خودآرام سازی

 

با دو همسایه و دو خانواده که کودکانشان از بدو تولد در حصارهای قلعه کنار هم بزرگ شده اند آشنا می شویم. آنا فرزند طلاق است و پسرها دانیل و لوکاس سایه مرگ را به وضوح بر سر مادرخود می بینند و از نام سرطان می ترسند. مکانیزم دفاعی ذهن برادرها آنها را به سوی تمرکز روی یک هدف یا آرمان سخت هدایت می کند تا مادرشان گیزلا که از بیمارستان به خانه آمده تا با کپسول اکسیژن کنار فرزندانش باشد را هر لحظه در رنج نبینند.

در تمام خطوط داستان تلخی جدایی و مرگ را حس می کنیم و باید برای تحمل آن پادزهری یافت. هدف گذاری و رفاقت گامهای اول «همپایی» نوجوانهای داستان با گیزلا را می سازند. شعار گیزلا این بود: همه برای یک نفر و یک نفر برای همه! حالا تمام روزهای داغ تابستان با هدف صید اردک ماهی معنادار شده است اما زمان پیش می رود و سلولهای سرطانی گیزلا هم توسعه می یابند.

داستان ضرباهنگ تندی دارد و همواره به یاد خواننده نوجوانش می آورد که زمان می گذرد و منتظر نمی ماند. شاید بعد از صید اردک ماهی و مرگ گیزلا سوگ و اندوه بزرگی بر خانه دو همسایه پدیدار شود اما زمان می گذرد و این زمان است که  پادزهرها را با خود دارد و کمی دردها را تسکین می دهد.

معنابخشی به زندگی و مکیدن شیره حیات مهمترین پیام این کتاب بود. تا زنده هستیم می توانیم باشیم و بعد از آن دیگر هیچ. نوجوانها با  مفهوم نظارت و مراقبت خدا از مادرشان دچار تشکیک باوری می شوند و به خوبی این شک ها طرح می شود.

ساختن دقایق مفرح با آشپزی و رقص و بازی به عنوان لنگرگاههای نجات نقش تسکینی مهمی داشتند. شایعات و نمکهایی که افراد دهکده و خارج از قلعه بر زخمها می ریختند هم جای خود.

امتیاز من به ایده، پرداخت، ترجمه بسیار روان و شیرین خانم سلطانی و کیفیت فنی کتاب پنج ستاره درخشان است.

 

سحرسلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

رازهای خانواده ایرانی / نوشته: سحر سلطانی

رازهای خانواده‌ی ایرانی معرفی کتاب اصول و حواشی تربیت جنسی مهم‌ترین مولفه‌های تربیت جنسی کودکان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *