لی لی کجایی؟ نویسنده و تصویرگر: طراوت جلالی فراهانی

لی لی کجایی؟

طراوت جلالی فراهانی

کتابهای طوطی /نشر فاطمی

 

پاپا یک عروسک ساز است تا امروز هزارو پانزده عروسک ساخته اما حالا تصمیم دارد عروسکی بسازد برای خودِ خودش.

«پاپا پیراهن گل دار ماما را از کمد بیرون آورد،پیراهن هنوز بوی میوه های کاج می داد. پاپا با تکه ای از آن برای عروسکش لباس دوخت و اسم عروسک را گذاشت لی لی.»

لی لی به زندگی پاپا می آید شبها در جیب پاپا می خوابد، روی شانه او می نشیند و می رود پیاده روی و پاپا بسیار مراقب است که لی لی گم نشود  یا آسیب نبیند. یک روز که پاپا به خانه برگشت لی لی نه روی شانه اش بود نه توی جیبش، اب شده بود و در زمین فرو رفته بود.

پاپا مثل برق و باد به دنبال لی لی روان می شود. از خانم ارایشگر می پرسد:« شما لی لی را ندیده اید؟» از اقای کفاش … از نوازنده ها… بستنی فروش … پرنده فروش … گل فروش … اما هیچ کس لی لی را ندیده و می خواهد به جای لی لی چیزی به پاپا بفروشد. تا اینکه …

 

#مفاهیم_اصلی

عروسک

یادگاری

خاطره

مراقبت

مسئولیت

انتظار

رابطه

#تکنیکهای_کاربردی

خاطره پردازی

یادبود گرفتن

مراقبت

خیال پردازی

ساختن و پرداختن

 

 

پاپا شخصیتی است عروسک ساز مانند پدرژپتوی پینوکیو که برای رفع تنهایی و کنار آمدن با جای خالی ماما در خانه عروسکی می سازد به نام لی لی و با پیراهنی که بوی خاطره انگیز میوه های کاج می دهد برای لی لی لباس می دوزد. او با این عروسک کوچک لحظات تنهایی ،خواب و بیداری اش را پر می کند. کاری مانند نقش عروسک در اقوام سرخ پوست بعد از مرگ هر عضو قبیله تا اینکه روزی لی لی گم می شود و پاپا برای یافتنش به گوشه و کنار شهر سر می زند با اینکه  لبریز هراس از دست دادن لی لی و تنهایی است اما آدم ها و اهالی دور و برش را در زاویه ای جدید می بیند.  نگاه آنها به خودش  و تلاش برای رفع مشکلش به تنهایی.

نکته ی عجیب این داستان زمانی است که پاپا برای یافتن لی لی سراغ خانم آرایشگر می رود ، خانم آرایشگر به دنبال قیچی اش می رود و پاپا از فرصت استفاده کرده و کشوهای او را بدون اجازه برای یافتن لی لی می گردد. این اتفاق کنشی با بار ضد ارزشی است و برای کودکان این سوال را ایجاد می کند که مگر می شود بدون اجازه مغازه ی کسی را به دنبال گمشده ی خود گشت؟ این رخداد حین داستان عجیب و غیر ضروری است و بار تربیتی و استاندارد اخلاقی قصه را پایین می آورد. اما رکن و ایده اصلی داستان که حفظ یادها با کمک یادگاری و تلاش برای مراقبت از خاطره هاست بسیار ارزنده بود. خاطره هایی که جای خالی ماما را پر و یادش را شیرین می کرد با کمک عروسک لی لی. یکی از تکنیک های سوگواری و کنار امدن با فقدان و خودآرام سازی بعد از سوگواری.

تصویرگری اثر که سبک ساده و شیرین خانم طراوت جلالی است بسیار از واژگان و روایتگری جلوتر بود. امتیاز من به ایده، پرداخت، تصویرگری و کیفیت فنی اثر ۳ از ۵ ستاره است.

 

سحرسلطانی

 

 

 

 

تالیف
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ستاره ای برای همه / نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان/ مترجم: فواد صادقیان

ستاره‌ای برای همه Een Ster Vooi iedereen نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان Evelien Jagtman مترجم: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *