صبح بخیر همسایه/ دیوید کالی/ رضی هیرمندی

صبح به خیر همسایه

دیوید کالی

تصویرگر: ماریا دک

ترجمه: رضی هیرمندی

 

یک روز موشی می خواست املت درست کند و برای املت تخم مرغ لازم داشت اما تخم مرغ نداشت. موشی قدری فکر کرد و با خودش گفت ،می روم خانه همسایه ام توکای سیاه و از او تخم مرغ می گیرم.

«صبح بخیر همسایه! می خواهم املت درست کنم تخم مرغ داری؟ توکای سیاه گفت: ببخشید تخم مرغ ندارم اما آرد دارم، اگر تخم مرغ داشته باشیم می توانیم کیک درست کنیم. بیا بریم پیش همسایه ام سنجابک!

سنجابک هم تخم مرغ نداشت و کره داشت، رفتند پیش موش کور او هم شکر داشت فقط،رفتند پیش جوجه تیغی او هم سیب داشت،راکن هم دارچین گذاشت و مارمولک هم کشمش؛ تا رسیدند به خفاش که تخم مرغ داشت.  مواد را هم زدند و رفتند سراغ جغد که بگذارند در فر آشپزخانه اش که …

#مفاهیم_اصلی

سهم /تقسیم

همسایه / دوستی

کمک

تقاضا

قرض

شریک

حق

حرکت

کمبود/نقص

 

#تکنیکهای_کاربردی

هم افزایی

مشارکت جمعی

سهم بخشی

همیاری

انصاف ورزی

عدالت

برابری

حل مساله

تساوی

تولید

دیوید کالی در داستان «صبح بخیر همسایه» رنجیره ای از مشارکت همسایگان برای تبدیل یک ایده یه لذتی جمعی را تصویر می کند. لذت تولید مشارکتی و سهم داشتن در خلق.

داستان در دل جنگلی است که قاعدتا باید حیواناتش از «قانون جنگل» پیروی کنند و به یکدیگر رحم نکنند و سهم هم را لقمه چپ کنند اما می بینیم که دیوید کالی آشنایی زدایی می کند و قواعدی به غایت دموکراتیک را طرح و با اکثریت آرا بین اعضای نمایش اش تصویب می کند تا تصویری انتخابگرانه و فعال از همراهی و سهم ورزی عرضه کند. نمود عینی خواستن توانستن است و می توان یک ایده را از هیچ به تحقق عینی رساند.

سهم خواهی بالغانه مهارتی است که از کودکی باید با نگاهی سیستماتیک رشد کند تا تبدیل به مطالبه گری مدنی شود کتاب «صبح بخیر همسایه» راهنمای گام به گام توسعه نیاز فردی به مطالبه ای جمعی و خلق لذتی مشارکتی است.

امتیاز من به ایده، پرداخت، ترجمه، تصویرگری و کیفیت فنی کتاب پنج از پنج است. توصیه می کنم این کتاب به شکل نمایش بین کودکان پنج تا ده سال اجرا شود.

 

سحرسلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر ۴٫۶۵ ( ۱ آراء:)

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ستاره ای برای همه / نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان/ مترجم: فواد صادقیان

ستاره‌ای برای همه Een Ster Vooi iedereen نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان Evelien Jagtman مترجم: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *