ماجراهای بامزه در موزه/ نوشته: دیوید کالی/ ترجمه : رضی هیرمندی

ماجراهای بامزه در موزه

دیوید کالی

بنجامین چاد

رضی هیرمندی

نشر افق/کتابهای فندق

 

 

«بگو ببینم هنری،گردش علمی ما در موزه چطور بود؟ »

«خب ، راستش اونجوری که انتظار داشتم نبود …»

بله ، هنری به موزه رفته و از اتفاقاتی معمولی مانند : حمله دایناسور ترسیراتوس در بدو  ورود،کمک به خانواده نئاندرتال، هنرنمایی با بادکنک سوسیسی، حمله گله گاومیش، شکستن فسیل دایناسورها، سر هم کردنشان، مجسمه ها، راه پله های عجیب، راهروی مخفی، کشیدن نقاشی، پیدا کردن همکلاسی ها و گشف مسیری جدید ، فرود در سرزمین ناشناخته ها  و … سخن می گوید! معمولی تر از این اتفاق ها سراغ دارید؟

 

#مفاهیم_اصلی

تاریخ /گذشته/ حال/ آینده

قدیم/جدید

کشف/اختراع

قصه/ماجرا

تفاوت/شباهت

هنر

لذت

 

#تکنیکهای_کاربردی

جای گیری

اکتشاف

اختراع

معنا یابی

مواجهه

خیال پردازی

توسعه زیبایی شناسی

مکان مندی و زمان مندی شناختی

 

دیوید کالی در مجموعه ماجراجویانه اش این بار همسفر هنری در موزه شده است. روایتگری تاریخی با مشاهده آثار به جا مانده از اعصار گذشته وقتی با قوه تخیل ادغام شود می تواند سفری هیجان انگیز و لذت بخش بسازد. سفر به اعماق تاریخ.

اولین و مهمترین پرسش های فلسفی کودکان  اینگونه اند: من کی هستم؟ آدم ها از کجا آمدند؟دنیا از اولش چطور بوده؟ دایناسورها کجا هستند؟ قبلا بودند چرا الان نیستند؟ قبلا و بعدا یعنی چی؟ قدیمی ها چرا نیستند ، چرا می میرند یا منقرض می شوند؟ چرا چیزهای جدید و نو را ما داریم اما قبلا نبوده ؟

درک زمان مندی و مکان مندی دو  مولفه مهم کانتی است برای ادراک و شناخت انسانی. یکی از مهمترین تکنیک های مواجهه کودکان با ادراک تاریخی حضور در موزه ها و یا دیدن مستند ها و فیلم های تاریخی بازسازی شده است . این حضور و هم افزایی می تواند افق های جدید از روایت های گوناگون نسبت به مفهوم گذشته و میراث نیاکان را معنا دار سازد. ریشه های هویتی هر فردی وابسته به گذشته خود، خانواده، قوم، کشور و جهانش است. ریشه هایی که با مشاهده گری و ماجراجویی اکتشافی سیراب خواهند شد و خواه و ناخواه قوه ی تخیل هم بخش هایی از مسیر را به همراهی قوای تحلیلی و شناخت ذهن می پردازد.

رضی هیرمندی ترجمه این کتاب را به من اهدا نموده و به عنوان عیدی سال ۹۹ (نوروز کرونایی ما در تاریخ) برایم ارسال کردند. بسیار خرسندم از این هدیه ارزشمند و انتخابی ویژه . دیوید کالی از جمله نویسندگان کاربلدی است که با عام ترین مفاهیم می تواند ژرف اندیشی و قلقلک فلسفی در ذهن کودک و نوجوان ایجاد کند و سبک نوشتاری و طنز چند لایه او همواره برایم جذاب بوده . کتاب های ماجراجویانه دیگر او مانند «ماجرای باور نکردنی تابستان من…» و «مشق شبم را ننوشتم چون …» را هم با ترجمه رضی خان هیرمندی تحلیل نموده و در کتابستان گذاشته ام. امتیازهایی که این سبک قصه پردازی بر مرز خیال و واقعیت از ان خود نموده عموما بالاست. امتیاز من به ایده ، پرداخت، ترجمه روان و تصویرگری مهیج کتاب پنج ستاره از پنج است.

سحر سلطانی

 

 

 

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *