روباه نوشته مارگارت وایلد /ترجمه رضی هیرمندی

#روباه

نوشته : مارگارت وایلد

تصویر: رون بروکز

ترجمه: رضی هیرمندی

نشر پرنده آبی

مجموعه روزی روزگاری روباهی هم از مجموعه های گفتگو محور و انگیزشی است که رضی هیرمندی با محوریت شخصیت روباه؛ کتاب ها را انتخاب و ترجمه نموده است. کتاب سوم این مجموعه « روباه» نام دارد.

«سگ از میان جنگل سوخته و از روی خاکسترهای داغ دوان دوان می رفت و در دهان بزرگ و بی آزارش پرنده ای بود. او پرنده را به لانه اش در آن سوی رودخانه برد و سعی کرد از بال سوخته اش مراقبت کند. … »

داستان با نجات زاغی بال سوخته توسط سگی که یک چشمش نابینا بود آغاز می شود. آغاز دوستی و آغاز همزیستی که منجر به یگانگی آنها می شود.

سگ می شود بالهای سوخته زاغ و زاغ می شود چشمان بدون سوی سگ … روزها از پس هم می گذرند و دشت ها زیر پاهای تندروی سگ و زاغی که بر شانه دارد طی می شوند.

اما روباهی انها را زیر نظر دارد. روباهی که در سینه درد تنهایی با خود داشته و می خواهد این درد را به زاغ و سگ هم ببخشد.

زاغی شب ها بوی خشم و حسادت و تنهایی روباه را در لانه حس می کرد تا اینکه یک شب…

#مفاهیم_اصلی

همدلی

همراهی

هم پایی

مراقبت

سلامتی / معلولیت

تنهایی

دوست/ دشمن

عشق/نفرت

همزیستی

بهزیستی

 

#تکنیکهای_کاربردی

خودمراقبتی

دگر مراقبتی

قدردانی/ قدر شناسی

تنهایی گریزی

دوست یابی

رنج زدایی

تفکر مراقبتی

معنا یابی

توان یابی

وفاداری

 

از پنج کتاب روزی روزگاری روباهی… جلد سوم محبوب ترین کتاب من است، کاملا گفتگو محور است. با دُزی مناسب از بیان رنج برای کودکان و نوجوانان.

اینکه همواره سلامتی پای ثابت زندگی افراد نیست. حادثه ای می تواند زندگی ما را به قبل و بعد خود تقسیم کند و معنا دهی به زندگی در هر دوره ای با شرایط خاص ما در ان دوره منطبق است. یک زاغ و یک سگ شاید در حالتی عادی دوست هم نباشند اما در شرایط ویژه بهترین دوستان هم گردند و زندگی انها کاملا به هم وابسته شود. اما این پایان ماجرا نیست و اتصالات به راحتی می تواند از درون و بیرون افراد پاره شود و برای نگه داشتن پیوندهای عاطفی و دوستی ها  فقط نیاز ها و قلب های تپنده مبنا نیستند. بلکه چشم و گوش باز و تفکر مراقبتی هم لازم است.

مفهوم وفاداری یک مفهوم پیچیده و کنش مدار است که بدون تمرین سطوح مختلف آن در دل بازی های  کودکان درونی نمی شود و فضیلتی که مصلحت اندیشی و منفعت شخصی را کنار گذارد، نخواهد شد.

توسعه هوش هیجانی کودکان با قرار دادن انها در موقعیت های فرضی و گفتگو از چند و چون ان موقعیت ها ممکن می شود کتاب روباه یک محرک تمام عیار برای گفتگو های انگیزشی و درک شرایط مختلف و استانه تحمل شخصی در کودکان است.

امتیاز من به ایده، پرداخت، ترجمه و تصویرگری پر ابهام کتاب روباه ۵ ستاره درخشان است.

 

سحر سلطانی

 

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر ۳٫۴۵ ( ۲ آراء:)

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *