آبنبات چوبی قرمز بزرگ/نوشته : رخسانا خان / ترجمه: منیژه اسلامی

#آبنبات_چوبی_قرمز_بزرگ
رخساناخان
منیژه اسلامی

رابینا به اولین جشن تولد زندگی اش دعوت شده، چه چیزی بهتر از این؟ خوردن کیک و شیرینی و بازی با هم کلاسی هاو دوستان همسن و سالش، اما خواهر کوچکش سانا اصرار دارد که همراه رابینا به جشن برود. مادرشان که اصلا نمی داند جشن تولد چیست به رابینا می گوید اگر می خواهد به جشن تولد دوستش برود باید زنگ بزند به او و اعلام کند می خواهد خواهرش را هم بیاورد واجازه سانا را هم بگیرد.
رابینا با اکراه این کار را می کند و در جشن تولد دوستش ، سانا بعد از هر بازی اگر برنده نمی شد گریه و زاری راه می انداخت و حسابی باعث دردسر رابینا می شود. هنگام خداحافظی مادر لوسی که جشن تولدش دعوت بودند به سانا و رابینا یک پاکت هدایای کوچک و شکلات و آب نبات می دهد. سانا خیلی زود خوراکی های خودش را می خورد ولی رابینا که اب نبات قرمزش را در یخچال گذاشته تا صبح بخورد . سر صبحی متوجه می شود سانا اب نبات چوبی قرمز بزرگش را خورده و یک تکه مثلثی کوچک گذاشته. باز هم مادر از سانا حمایت می کند و از رابینا می خواهد بردباری خواهر بزرگتری نشان دهد، دوستان رابینا چون می دانند اگر او را به جشن تولدشان دعوت کنند با خواهر کوچکتر خواهد امد دیگر او را دعوت نمی کنند. چندوقت بعد سانا به جشن تولد دوستش دعوت می شود و این بار خواهر کوچکترشان مریم می خواهد تا همراه او به جشن برود و …

#مفاهیم_اصلی
خواهری
خانواده
حریم شخصی
دعوت
جشن تولد
مدارا
همراهی
صبرو تحمل
لجاجت/رقابت
انتقام
بخشش

#تکنیک_های _کاربردی
گفتگو
حل مساله
رواداری
کنترل خشم
تکنیک جایگزینی
بخشش به جای انتقام

در این قصه از خانواده مهاجر پاکستانی به کانادا که نویسنده به مثابه خاطره ای زیسته بازتعریف می کند. مادر به جای نقش مادرانه و تسیهل کننده روابط بین خواهران ، از خواهر بزرگتر مدام می خواهد تا جور کوچکتر را بکشد و مزایا طبیعی را مشروط به پذیرش شرایط تحمیلی بالا به پایین بپذیرد. در مقابل اتوریته مادر چون و چرا معنا ندارد و خواهر بزرگتر باید هزینه زودتر به دنیا امدن را در مقابل لجاجت و زورگویی خواهر کوچکتر بدهد.
شاید چنین روایت های لج بازانه در روابط خواهر/برادری در همه جای دنیا کاملا طبیعی و عادی باشد اما انفعال مادر و تحمیل تصمیم به کودکان در این قصه بسیار گل درشت و ازارنده است.
نوعی سرنوشت گرایی و انتظار همراه با تسلیم برای فرزند بزرگتر آرزو می شود تا زمانی که می تواند در جایگاه برابر با خواهر کوچکتر قرار گیردو با بخشش به جای انتقام ورق را برگرداند، و نتیجه داستان شیرین شود.

ایده قصه خوب اما پرداخت بسیار ضعیف و انفعالی بود. ترجمه خوب ولی تصویر گری هم بسیار ابتدایی و عاری از خلاقیت بود.
امتیاز من به این کتاب ۲ ستاره از ۵ است.

امتیاز منتقد

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز نهایی

امتیاز کاربر ۲٫۹ ( ۳ آراء:)

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *