ما اینطوری زندگی می کنیم! / مت لموث /سحر ترهنده

#ما_اینطوری_زندگی_می کنیم!

مت لموث

سحر ترهنده

 

هفت کودک واقعی از هفت گوشه جهان ، پرو، ژاپن، ایتالیا، ایران، هند،روسیه و اوگاندا در محدوده  سنی هفت تا یازده ساله از «خود» می گویند. از آن چیزهایی که «من» آنها را در دل این جهان بیکران ساخته است. دست مخاطب را می گیرند و  از پنجره ای که گشوده اند او را به تماشای زندگی «روزمره» ی خود می برند. با تصویری از خانه هایشان قصه شروع می شود آپارتمان های بلند تا کپرهای روستایی با چوب و گِل . و بعد کسانی که با آنها زندگی می کنند، پدر و مادر و خواهر و برادر . می توان تفاوت های ظاهری از لباس تا رنگ پوست و مو را در این قاب دید. لباس های فرم مدرسه ، صبحانه و ناهار و شام متفاوت ، مسیر خانه تا مدرسه هم بخشی از هویت جغرافیایی دلپذیر این هفت کودک است. معلم ها کنار تابلو و همکلاسی ها پشت میز از دیگروجوهات مشترک جهان این کودکان هستند، بازی ، کمک در خانه ، اوقات فراغت و محل خواب و هر کاری که طی روز یا شب انجام می دهیم.

جهانی پر از شباهت و با تفاوتهای شگفت انگیز به مثابه یک آلبوم. که می توان مشاهده کرد، ارزیابی و حتا قیاس نمود.

#مفاهیم_اصلی

من/دیگری

شباهت/تفاوت

خانه/خانواده

مکان

جهان

مرز

رنگ

اشتراک

 

#تکنیکهای_کاربردی

مشاهده گری

ارزیابی

قیاس

در جلسات آغازین کلاس های فلسفه برای کودکان زیر سن مدرسه بازی وجود دارد به نام «من کی هستم؟» کودکان خود را تعریف می کنند نامشان، علایقشان روزمره شان،محل تولدشان، بازی های مورد علاقه، غذاهای دوست داشتنی و هر انچه که می تواند انها را در این جهان منحصر به فرد کند. کتاب ما_اینطوری_زندگی_می کنیم! یک محرک گفتگوی بسیار مناسب و الگوی کاربردی برای چنین بازی هایی است تا کودکان بتوانند هویت فردی خود را در دل زندگی اجتماعی تعریف کنند.  «من» خود را بشناسند و از تفاوت ها لذت ببرند. توجه کودکان به راهکارهای متفاوت برای پاسخ به نیازهایی اولیه انسانی مثل خانه، لباس، مدرسه، غذا و بازی مبتنی بر جغرافیا جلب می شود و درک روشن تری از عوامل تفاوت زا خواهند یافت.

امتیاز من به ایده، پرداخت، ترجمه و تصویرگری کتاب ۴ ستاره از ۵ است.

 

سحر سلطانی

 

 

 

امتیاز منتقد

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز نهایی

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *