آن موش مزاحم / نویسنده و تصویرگر: لورن چایلد/مترجم: محبوبه نجف خانی

آن موش مزاحم That Pesky Rat
نوشته و تصویر: لورن چایلد LaureChild
ترجمه: محبوبه نجف خانی
نشر: زعفران
گروه سنی: +۶
امتیاز کتابستان: ۳ از ۵ ستاره
⭐️⭐️⭐️

« این منم. همان دماغ درازه، که چشمهای ریز و گردی دارد، همان بانمکه که وسط نشسته، من توی سطل زباله‌ی شماره ۳ خیابان چرب و چیلی زندگی می‌کنم.
گاهی وقتها به سطل زباله‌ام بر می گردم و می‌بینم کسی زودتر آمده و همه دار و ندارم را توی یک کامیون بزرگ خالی کرده و با خودش برده، اگر بدانید چقدر ناراحت می‌شوم.»

با موش قهوه‌ای خیابانی بی‌خانمانی آشنا می‌شویم که نه اسم دارد و نه دوست.
او می‌خواهد مثل یک حیوان خانگی باشد اما همه می‌گویند بو می‌دهد هرچند بوی زباله باشد نه خودش!

موش قهوه‌ای قصه‌ی ما دنبال یک صاحب خوب است که حمامش نکند، او را به حال خود رها نکند تا حوصله اش سر برود، تمرینهای سخت برای شیرین‌کاری انجام ندهد و لباس هم تنش نکند برای همین به مغازه‌ی خانم تریل می‌رود و به پیشنهاد او یک آگهی معرفی برای خود می‌نویسد و به دیوار می‌زند و منتظر می‌ماند تا صاحبی پیدا شود و ناگهان …

#مفاهیم_اصلی
تنهایی، بلاتکلیفی، خستگی، مالکیت، هزینه و فایده، ارزش، هویت، فریب، صداقت

#تکنیکهای_کاربردی
تطبیق پذیری، خودارزیابی، خود افشایی، تاب‌آوری و پایداری

آقای واو که خود اهل ادبیات کودک است از من خواست نظرم را درباره‌ی کتاب «آن موش مزاحم» بگویم چون موضوع کتاب او را نگران کرده بود.

وقتی کتاب را خواندم نگران شدم و با مترجم خوب و دقیق خانم نجف‌خانی که اتفاقا وسواسهایش در انتخاب کتاب کودک را خوب می‌شناسم صحبت کردم اما قانع نشدم، با اینکه نگران بودم کتاب را در کلاسها بخوانم یا نه بلاخره تصمیمم را گرفتم برخلاف گروه سنی پیشنهادی پشت جلد که ب و ج بود برای کودکان بالای شش سال خواندم و به سوال گذاشتم: «برای رسیدن به آرزوهایتان حاضرید چه کارهایی بکنید؟»

موضوع را به سمت ایده ماکیاولیستی «هدف وسیله را توجیه می‌کند» می کشاندم تا ببینم کودکان در مواجهه با کاری که موش مزاحم برای داشتن صاحب انجام داد چه ادراکی دارند؟
برخی موافق و برخی مخالف بودند و دلایل هم را می‌شنیدند و خیلی زود بحث بالا گرفت اینکه آیا برای رسیدن به چیزهایی که خیلی دوستشان داریم حاضریم دیگران را فریب بدهیم؟ هویت خود را کتمان کنیم؟

نگرانی من در کلاسهایم و گفتگوهایی که با بچه ها داشتم مرتفع شد اما همچنان مخالف خواندن چنین آثاری برای خردسالان هستم در جامعه و فرهنگی که مدام زیر گوش دخترها می خوانند برای یافتن شوهر ارزشها و نیازهایت را کتمان کن و حتا فریبش بده تا بتوانی ازدواج کنی این آثار و حواشی مهمتر از متنش وقتی در اذهان خردسالان ته‌نشین شوند عواقب مخربی دارند.

ایده و پرداخت کتاب را بسیار منفعت طلبانه و فردگرایانه یافتم اما ترجمه طنازانه و تصویرگری بدیع و کیفیت فنی کتاب امتیاز خود را دارند. من از این کتاب به عنوان محرک گفتگو با کودکان باسواد و نوسواد در زمینه اخلاق ماکیاولیستی و ترجیح هدف بر ارزشها استفاده میکنم اگر به عنوان والد و تسهیلگر در خود نمی‌بینید چنین بحثی را باز کنید این کتاب را توصیه نمی کنم.

سحر سلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *