تق تق، ما! گاوهایی که تایپ میکنند./ نوشته و تصویر: دورین کرونین / ترجمه اکرم حسن

تق تق، ما! گاوهایی که تایپ می کنند

دورین کرونین

اکرم حسن

نشر: آفرینگان

گروه سنی: +۵

امتیاز کتابستان: پنج از پنج ستاره

 

آقای براون یک کشاورز است و در مزرعه اش با حیواناتش زندگی می کند اما او دچار مشکلی شده است. گاوهایش دوست دارند تایپ کنند! آنها ماشین تایپ کهنه براون را در طویله پیدا کرده اند و حال از صبح تا شب این صدا از طویله به گوش می رسد:

تق تق، ماااا! تق تق، ماااا!

شاید باور نکنید اما ماجرا اصلا به تایپ کردن گاوها و سر و صدای ماشین تایپ در طویله ختم نشد بلکه با نامه ای که برای براون نوشتند و بابت شب های سرد طویله شکایت کرده و تقاضای پتو برقی کردند تازه شروع شد.

براون هم که حاضر نبود به گاو جماعت باج بدهد تا خدای نکرده پررو شوند با درخواستشان مخالفت کرد ولی گاوها نه تنها دست از تایپ نامه های بعدی بر نداشتند که اعتصاب کردند و شیر ندادند و مرغ ها هم به آنها پیوستند. مزرعه با اعتصاب گاوها و مرغها و نداشتن شیر و تخم مرغ داشت دچار بحران می شد که پای اردکها به ماجرا باز شد و …

#مفاهیم_اصلی

حق/ وظیفه/ تکلیف

مخالفت/ اعتراض

نیاز

تقاضا

اتحاد

مشورت

مطالبه

اعتصاب

#تکنیکهای_کاربردی

فلسفه سیاسی

کنشگری مدنی

اعتصاب هدفمند

طرح استراتژی

هزینه و فایده روش مند

بینش شورایی

مطالبه گری فعال

آزادی بیان

 

قطعا نباید به منظور اهداف سیاسی باکودکان  به مثابه ابزار برخورد کرد اما حتما باید از سنین پایین مفاهیم پایه سواد سیاسی و زیست شهروندی را بدانها آموزش داد. مفاهیمی مانند حق، مرز، قانون، مخالفت مستدل، کنش داوطلبانه و اعتراض موثر و …

کتاب «تق تق، ماا! گاوهایی که تایپ می کنند» به خوبی این موقعیت را فراهم می کند تا خردسالان و کودکان با این مفاهیم دست و پنجه نرم کنند خود را جای کشاورز و دام ها بگذارند و مفهوم حق و انتظار و ایجاد شرایط بهتر را به چالش بکشند.

در جوامعی که مفهوم شهروندی و کنشگری مسئولانه توسعه نیافته و افراد صرفا به «شهرنشینی» اکتفا کرده اند و نه «شهروندی»؛ باید روی تربیت نسلی در ادراک این مفاهیم تمرکز کرد.

امتیاز من به ایده، پرداخت، ترجمه، تصویر و کیفیت فنی کتاب پنج ستاره درخشان است.

سحر سلطانی

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

من دلیل دارم./ نویسنده و تصویرگر: شینسوکه یوشی تکه/ ترجمه رضی هیرمندی

من دلیل دارم. I can explain نوشته و تصویر: شینسوکه یوشی‌تکه ترجمه: رضی هیرمندی نشر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *