خرگوش گوش داد! نوشته: کوری دورفلد، ترجمه: رضی هیرمندی

#خرگوش_گوش_داد

کوری دورفلد

رضی هیرمندی

 

پسرک کوچکی به نام تیلور آجرهای بازی را از جعبه در آورد تا یک چیز جدید بسازد یک چیز محشر! وقتی یک برج معرکه ساخت و حسابی به کارش افتخار می کرد یکباره آسمان و زمین سیاه شد و برج فرو ریخت و همه چیز زیر و رو شد.

از هر گوشه عالم جانوری آمد برای دیدن ماجرا، کمک، همراهی، سر سلامتی،ابراز تاسف ، بیان شرم، سرزنش و … اما تیلور حوصله هیچ کدام را نداشت تا اینکه خرگوش کوچولو پیدایش شد…

#مفاهیم_اصلی

همدلی

همراهی

یاری

بود/نبود

اندوه

ساختن/ ویرانی

تکرار

تنهایی

#تکنیکهای_کاربردی

آغوش همدلانه

شنیدن فعال

شفقت حضور

خودیابی

فرصت خواهی

فرایند سازی

جایگیری

حل مساله

بروز احساسات

 

کتاب «خرگوش گوش داد!» مسیری است از هزار راه نرفته در ذهن کودکی که به تنهایی می تواند خود را سرگرم کند. کودکی که با سازه هایش یک دنیای خیالی_واقعی بر پا می کند و این سازه به هر دلیلی ویران می شود حالا مهارت مواجهه و خودآرام سازی نیاز است. در ذهن کودک اتفاقات بسیاری در کسری از ثانیه رخ می دهد. چکار باید کرد؟ دیگران مقصرند؟ چرا خراب شد؟ چرا سازه من خراب شد؟ حالا با عامل تخریب چه کنم؟ دوباره بسازم؟ برای بقیه را خراب کنم؟ گریه کنم؟ بخندم؟ ولش کنم به حال خودش؟ بروم یک کار دیگر کنم ؟ …

این کتاب مهارت استخراج احساس فردی است اینکه به خود فرصت بده و از غم و اندوه حرکت کن . مهارت گوش دادن فعال و همدلانه بدون سرزنش یا ارائه راه حل به خردسالان. فرصت اینکه طعم رنج فرو ریختن را مزه مزه کنند و از آن بگذرند. اینکه دنیا عرصه تکرار بی پایان، ساختن و ویران شدن، بودن و نبودن است.

 

تصویرگری کتاب از نمونه های بسیار خوب و دل انگیز تصاویر سخنگوست که متن را نه تنها تکمیل می کند که توسعه می دهد. ترجمه رضی خان با صدا سازی طنازانه هر یک از موجوداتی که به سراغ تیلور می آیند در شیرنی روایت اهمیت ویژه ای دارد. قطع کتاب و شاخص های فنی مانند رنگ ، کاغذ و انسجام هم مطلوب است و کودکان می توانند بارها کتاب را در دست گرفته ورق بزنند و نگران پرپر شدنش نباشند.

این کتاب در مجموعه مهارت ورزی و گفتگو محور برای کودکان بالای سه سال توصیه می شود و حتا می تواند با نمایش عروسکی و خلاقانه اجرا هم بشود.

امتیاز من به ایده، پرداخت، تصویر، ترجمه و کیفیت فنی کتاب ۵ از ۵ ستاره است.

 

سحر سلطانی

 

 

 

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

آفتاب پرست غمگین/ نوشته و تصویر: امیلی گرویت/ ترجمه: شیما شریفی

آفتاب پرست غمگین Blue chameleons نوشته و تصویر: امیلی گرویت Emily Gravett ترجمه شیما شریفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *