آملیابدلیا!جانمی جان!جشن پای سیب/ نویسنده: هرمن پریش/مترجم:محبوبه نجف خانی

#آملیا_بدلیا!جانمی_جان!جشن_پای_سیب
هرمن پریش
محبوبه نجف خانی

بعد از ظهر پاییزی و حضور آملیا بدلیا در منزل پدر بزرگ و مادربزرگ است. قصه حضور دخترکی که به پدربزرگ کمک می کند تا برگ های زرد و خشک پاییزی را جمع کنند و بعد از خرید سیب به مادربزرگ کمک می کند تا پای سیب بپزند.
قصه شرح حضور دخترک در بازار محلی کشاورزان و آشنایی با انواع سیب هاست ، سیب مخصوص پای مادربزرگ اسمش « مامان بزرگ اسمیت» است سبز و آبدار.
مبنای اصلی قصه مبتنی بر مهارت های زیستی کودکان و تقویت حس هاست. مهارتهایی مانند جارو زدن ، خرید کردن، شناختن انواع مختلف یک محصول مشخص مثل سیب، تهیه از بازار و کشتزار به جای فروشگاه، ورز دادن خمیر، پاشیدن آرد، قالب زدن، استفاده از فر داغ و الگو زدن خمیر مانند گل و منتظر ماندن.
همه این مهارت ها با حس های کودک تحریک و عجین است ، دیدن رنگ و روی پاییز در آسمان و زمین، حس کردن بو و طعم سیب های مختلف، لمس کردن آرد و پاشیدن آن بر خمیر، ورز دادن خمیر، درک گرمای پای سیب تازه و خنکی بستنی …
خرید و آشپزی دو مهارت بسیار مهم زیستی کودکان است که لذت خلق و بهره مندی از دستاورد را به کودکان می چشاند. طی فرایند برای رسیدن به نتیجه. لذت ساختن و تولید محصول . جالب ترین بخش کتاب ارائه دستور پخت پای سیب ویژه قهرمان داستان است و از مخاطب می خواهد در کنار یک بزرگتر با دستور پخت ویژه ای که دارد پای سیب بپزد و لذت پختن را به جان بکشد.
این قصه در پرورش مهارت های زیسته کودکان و ایجاد لذت مشترک از قصه به سمت کنشگری فعال انجام مهارتهایی مانند خرید و آشپزی همراه با والدین می تواند از جمله کتابهای لذیذ طبقه بندی شود.
پایان شگفت انگیز قصه برای بچه ها بدیع و ابتکاری بود ، اینکه میهمانی ها می تواند خراب شوند اما به شکلی دیگر جبران نمود. کافی است دوروبرمان را نگاه کنیم و راهش را بیابیم.

نکته مهم و جالب دیگری که در این قصه حائز اهمیت بود در حوزه «فلسفه زبان» است. اینکه هر سیبی یک شکل و شمایل خاص داشت که باعث می شد یک اسم خاص هم داشته باشد: دوشس، تکه ی طلا، جشن شاهانه ، شعله ، خوشمزه،مامان بزرگ اسمیت و … آملیابدلیا با دیدن این تنوع شروع کرد به خواندن بلند اسمها و برایش این پرسش ایجاد شد که چرا اسم یکی از سیبها «خوشمزه» است در حالی که همه سیب ها خوشمزه اند؟
پرسش مهم دخترک یکی از سوالات کهن در حوزه فلسفه زبان است معیار انتخاب اسم بر اشیاء چیست؟ چرا چیزهای مشابه می توانند اسم های مختلف داشته باشند؟ چرا چیزها اسم دارند؟ آیا همه جا سیب سبز «مامان بزرگ اسمیت» است یا اسم دیگری دارد؟ چه کسی اولین بار به این سیب گفت «مامان بزرگ اسمیت» وچرا؟ …
یاد کودکی خودم افتادم که از هر کسی می شناختم می پرسیدم چرا اسم «میرزاقاسمی» این است؟ و خب پاسخ ها و روایت ها مختلف بود. توجه به ریشه و وجه تسمیه اسامی نکته ای بود که در قصه جلب توجه می کرد، حتا بعد خورده شدن پای سیبهای مادربزرگ توسط پرنده ها، وقتی سوال شد اسم پرنده ها چه بود؟ مادربزرگ گفت : احتمالا پرستو بودند! آملیابدلیا ادامه داد: حتما پرستو بودند چون پای سیب پر. و بین نام پرنده و پای سیب به دنبال یافتن نسبتی بود.
تصویر پردازی کتاب از نقاط مثبت دیگر بود ، چشم نواز و خوش آب و رنگ .

امتیاز من از ۵ ستاره ۴ است.

 

سحرسلطانی

امتیاز منتقد

تالیف
ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز نهایی

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ستاره ای برای همه / نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان/ مترجم: فواد صادقیان

ستاره‌ای برای همه Een Ster Vooi iedereen نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان Evelien Jagtman مترجم: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *